Melatonina

Melatonina

Melatonia jest hormonem wytwarzanym w szyszynce z aminokwasu o nazwie tryptofan. Szyszynka to gruczoł wielkości ziarna grochu umiejscowiony u podstawy mózgu. Melatoninę można nabyć w postaci suplementu. Substancja ta zdaje się regulować „wewnętrzny zegar” organizmu, normując fizjologiczny rytm związany z porami doby.

Normalnie poziom melatoniny wzrasta po zapadnięciu zmroku, obniżając się za dnia. Hormon ten jest również przeciwutleniaczem, spowalniającym proces starzenia. Wytwarzanie melatoniny w organizmie maleje z upływem lat; wiele oznak starzenia się może wynikać ze wspomnianego spadku wydzielania melatoniny, chociaż nie zostało to jeszcze w pełni dowiedzione. Znaczne dozy melatoniny raczej nie wywołują skutków ubocznych ani u ludzi, ani u zwierząt.

Melatonina przyjmowana wieczorem często pomaga zwalczyć bezsenność, a także nieprzyjemne skutki zmiany stref czasowych podczas między kontynentalnych podróży samolotami. W odróżnieniu od większości medykamentów na bezsenność melatonina najczęściej nie powoduje uzależnienia, a tym samym nieprzyjemnych objawów związanych z jej odstawieniem. U niewielkiego procenta badanych melatonina działa, paradoksalnie, odwrotnie – wzmagając bezsenność czy też poranne oszołomienie. W doświadczeniach na zwierzętach laboratoryjnych hamowała przerzuty nowotworowe i poprawiła funkcjonowanie układu immunologicznego. W innych eksperymentach wykazano, że wpływa korzystnie na długość życia (niestety, w odniesieniu do ludzi trudno to stwierdzić). Pomaga leczyć depresję, zwłaszcza jeżeli przygnębienie związane jest z niedostatkiem światła słonecznego. Może zmniejszać ciśnienie w gałce ocznej u pacjentów z jaskrą.

  • Jak przyjmować melatoninę

Melatonina jest ogólnie dostępna w 3-miligramowych kapsułkach bądź tabletkach do ssania. Typowa dawka to 3 mg przed snem, choć na różne osoby skutecznie działają odmienne dozy – od 1 do 6 mg. Jeżeli cierpisz na bezsenność albo depresję, a dawka, którą stosujesz, nie przynosi odpowiednich skutków, spróbuj zwiększyć lub ograniczyć ilość przyjmowanego preparatu.

Na niektórych ludzi dobrze działa przyjmowanie 10-15 mg melatoniny – bez widocznych efektów ubocznych. Duże dawki melatoniny są badane pod kątem jej znaczenia dla płodności w związku z wpływem, jaki ma na wydzielanie hormonów płciowych.

Niemal wszystkie suplementy melatoninowe są pochodzenia syntetycznego, ale syntetyczne cząsteczki są identyczne z naturalną, organiczną melatoniną. Na rynku można nabyć czasami wyciągi ze zwierzęcej szyszynki, ale ich nie polecam, nierzadko bowiem bywają zanieczyszczone. Syntetyczna melatonina ma kolor śnieżnobiały.

www.leczeniehemoroidow.com.pl www.pamiec.org www.rzesy.net