Dieta bogata w wapń to dieta na mocne i zdrowe kości

Dieta bogata w wapń to dieta na mocne i zdrowe kości

Wapń jest pierwiastkiem budulcowym w naszych organizmach co oznacza, że jest niezbędny do budowy zębów i kości. Ogrywa także ważną rolę w kurczeniu się mięśni (serca) i krzepnięciu krwi. Pierwiastek ten jest niezbędny do aktywowania enzymów w organizmie takich jak na przykład lipaza – potrzebna do trawienia tłuszczy czy ATP-azy niezbędnej do uwalniania energii potrzebnej organizmowi.

Długotrwały niedobór wapnia w podaży z żywnością powoduje jego niski poziom we krwi. Objawy takiego stanu dotyczą głównie układu nerwowego. Pojawiają się skurcze mięśni, uczucie mrowienia i drętwienia zarówno rąk i nóg (tzw. tężyczka). U dzieci niedobór tego pierwiastka skutkuje krzywicą, polegającą na nieprawidłowej zawartości wapnia w kościach. Dorośli narażeni są na rozmiękanie kości (osteomalację), częstsze złamania oraz próchnicę zębów. U osób starszych może doprowadzić do osteoporozy, czyli utraty masy kości. Częstymi objawami są także zaburzenia snu oraz stany lękowe.

Nadmiar wapnia (hiperkalcemia) przy prawidłowym żywieniu nie powinna mieć miejsca. Do nadmiaru wapnia w organizmie dzieci można doprowadzić przedawkowaniem witaminy D, natomiast u dorosłych przy nadmiernej podaży suplementów diety.

Zapotrzebowanie na wapń zależy od tempa wzrostu organizmu. Wzrasta w okresach maksymalnego rozwoju, czyli zaraz po urodzeniu i podczas dojrzewania. Dla osób dorosłych wynosi 1200 mg/dobę a w okresie ciąży i laktacji zwiększa się o 300-400mg/dzień.

Źródłami tego pierwiastka są głównie mleko i jego przetwory, konserwy rybne zawierające kościec (sardynki, szprotki), jaja, suche nasiona roślin strączkowych, warzywa liściaste, orzechy, kakao.

W Polsce i wielu innych krajach spożycie wapnia jest zbyt niskie dlatego też pierwiastek ten dodawany jest do niektórych produktów takich jak: mąka, makaron, pieczywo, ryż czy soki owocowe.

www.leczeniehemoroidow.com.pl www.pamiec.org www.rzesy.net